widget

Tuesday, October 18, 2011

PANDUAN SOLAT JENAZAH



Berdiri (Bagi yang berupaya)
Niat
Takbiratu Ihram
Selepas Takbir Pertama :
Membaca Al-Fatihah
Selepas Takbir Kedua :
Membaca Selawat Atas Nabi
Selepas Takbir Ketiga :
Membaca Doa
Selepas Takbir Keempat :
Memberi Salam
LAFAZ-LAFAZ NIAT, SELAWAT DAN DOA-DOA
LAFAZ-LAFAZ NIAT
i) Lafaz Niat : Jenazah lelaki dewasa (hadir)


(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)
ii) Lafaz Niat : Jenazah perempuan dewasa (hadir)



(Sahaja aku sembahyang ke atas perempuan ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana allah Ta'ala)
iii) Lafaz Niat : Jenazah kanak-kanak lelaki (hadir)



(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat kanak-kanak lelaki ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)
iv) Lafaz Niat : Jenazah kanak-kanak perempuan (hadir)



(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat kanak-kanak perempuan ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)
v) Lafaz Niat: Jenazah lelaki (ghaib)

(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat perempuan si anu yang ghaib ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)
vi) Lafaz Niat : Jenazah perempuan (ghaib)



(Sahaja aku sembayang ke atas mayat perempuan si anu yang ghaib ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)
vii) Lafaz Niat : Jenazah hadir ramai



(Sahaja aku sembahyang ke atas semua mayat ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)
2.MEMBACA SURAH AL-FATIHAH



3.MEMBACA SELAWAT KE ATAS NABI


Selawat boleh dibaca mana-mana satu selawat dan yang seelok-eloknya dibaca selawat Ibrahimiah iaitu seperti di atas.
4.MEMBACA DOA
Doa Jenazah Lelaki

No comments:

Post a Comment